Yargıtay 9. Hukuk yeni ilke kararları özet

Yargıtay 9. Hukuk yeni ilke kararları özet

1-) Bireysel veya toplu iş sözleşmeleriyle Cumartesi ve Pazar günleri hafta tatili günü olarak belirlenmişse her iki gün yıllık izin sürelerinden sayılmaz.

2-) Fazla çalışma ücreti ile hafta tatili, ulusal bayram ve genel tatil ücreti tahakkuklarını içeren ve işçinin imzasını taşımayan bordronun aksi işçi tarafından tanık beyanı dahil her türlü delille ispat edilebilir.
Bordro işçinin imzasını taşıyor ise kural olarak bordronun aksi sadece yazılı delil ile ispatlanabilir.

3-) İşçi kendisine verilen ayni hakların (yemekhane, servis, tamamlayıcı sağlık sigortası vs.) işverene maliyetini bilmiyorsa giydirilmiş bürüt ücretini doğru hesaplayamayacağından ötürü kıdem tazminatı bu durumda ancak belirsiz alacak davasına konu edilebilir. Bunun yanında aynı dava dilekçesinde talep yığılması olarak bir kısım alacaklar için belirsiz alacak davası, bir kısım alacaklar için kısmi dava açılabilir.

4-) 18 yaşında ve 1999 eylül öncesi sigorta girişi olan işçiler "15 Yıl sigortalılık süresi ve 3600 gün sigorta pirimini" tamamlamak suretiyle 1 DEFAYA MAHSUS sgk 'dan kıdem tazminatını alabilir yazısını getirerek işinden ayrılabilir. İşçinin daha sonra çalışmaya başlaması, ayrılmadan önce diğer işyeri ile görüşmesi ve hatta sözleşme yapması hakkın kötüye kullanımı olarak değerlendirilmez. Sigorta girişi 2000-2008 arası olanlar 7000 gün sigorta pirim gününü doldurduklarında ya da (4500 pirim-25 yıl sigorta süresi) tamamladığında bu seçeneğini kullanabilir.

5-) İşçinin haftalık çalışma süresi 45 saati geçsede geçmesede günlük 11 saati aşan ve gece 7,5 saati aşan çalışmaları saat ücretinin %150 fazlası olacak şekilde hesaplanır. (Eski kararlarda haftalık 45 saat çalışma süresi dolmadığı zaman sözkonusu fazla çalışılan saatler, işçinin normal saat ücretinin %150 si olarak değil %50 si olarak hesaplanabiliyordu, bu durum düzeltildi)

6-) "Özel nedenlerle istifa" haklı feshe dönüştürülemez, "görülen lüzum üzerine istifa" haklı feshe dönüştürülebilir. "Ailevi nedenlerden dolayı istifa" sadece kadın işçinin evlenmesinden dolayı 1 yıl içinde haklı feshe dönüştürülebilir.

7-) İşe iade davasını kazanan işçi, tazminatını önceden aldı ise şayet tekrar işe başlatılma durumunda faizsiz iade edebilir. Faiziyle iade edeceğine dair bir hüküm yok.

-   Diğer