Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2019/2407 E. , 2019/5570 K.

Danıştay 12. Daire Başkanlığı 2019/2407 E. , 2019/5570 K.

"İçtihat Metni"
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONİKİNCİ DAİRE
Esas No : 2019/2407
Karar No : 2019/5570

TEMYİZ EDEN (DAVACI) :
VEKİLİ :
KARŞI TARAF (DAVALI) :
VEKİLİ :
İSTEMİN KONUSU : ... Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.

YARGILAMA SÜRECİ :
Dava konusu istem: ... Komutanlığı'nda üsteğmen olarak görev yapmakta iken Türk Silahlı Kuvvetlerinden re'sen emekliye sevkedilen davacının, bu işlemin iptali ile statü dışında geçirilen sürelere ilişkin parasal haklarının yasal faizi ile birlikte ödenmesi istemiyle açtığı davanın reddi yolunda (kapatılan) Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ... Dairesince verilen ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının yargılamasının yenilenmesi ve re'sen emekliliğe ilişkin işlemin iptali ile özlük haklarının yasal faiziyle birlikte ödenmesine karar verilmesi istenilmiştir.
İlk Derece Mahkemesi kararının özeti: .... İdare Mahkemesince verilen ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararda; yargılamanın yenilenmesi koşullarının mevcut olmadığı gerekçesiyle yargılamanın yenilenmesi isteminin reddine karar verilmiştir.
Bölge İdare Mahkemesi kararının özeti:... Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesince; istinaf başvurusuna konu .... İdare Mahkemesi kararının hukuka ve usule uygun olduğu ve davacı tarafından ileri sürülen iddiaların söz konusu kararın kaldırılmasını sağlayacak nitelikte görülmediği gerekçesiyle 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin üçüncü fıkrası uyarınca istinaf başvurusunun reddine karar verilmiştir.

TEMYİZ EDENİN İDDİALARI: Davacı tarafından, kendisi ile aynı durumda olan kimseler hakkında Anayasa Mahkemesinin, hak ihlali tespitinde bulunarak yargılamanın yenilenmesi gerektiği yönünde kararlar verdiği, re'sen emeklilik işlemi ile ilişiğinin kesilmesinde etkili olan kişilerin ... üyesi olmaları nedeniyle kamu görevinden çıkarıldıkları, bu kişiler hakkında ... Cumhuriyet Başsavcılığının ... soruşturma sayılı dosyası ile şikayette bulundukları, bu dosyanın bekletici mesele yapılarak sonucuna göre karar verilmesi gerektiği, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine yapılan ... tarihinde ... sayılı başvuru ve 2577 sayılı Kanun'un Geçici 9. maddesi gereği yargılamanın yenilenmesi talebini kabulü gerektiği ileri sürülmektedir.

KARŞI TARAFIN SAVUNMASI :Davalı idare tarafından temyiz istemine dair yasal koşulların oluşmadığı, temyiz isteminin reddi gerektiği savunulmaktadır.
DANIŞTAY TETKİK HÂKİMİ DÜŞÜNCESİ : Temyiz isteminin kabulü ile Bölge Mahkemesi kararının bozulması gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onikinci Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlendikten ve dosyadaki belgeler incelendikten sonra gereği görüşüldü:

İNCELEME VE GEREKÇE:

MADDİ OLAY :
Davacı, ... Komutanlığı'nda üsteğmen olarak görev yapmakta iken, ...'nın ... tarih, ... sayılı kararı ile re'sen emekliliğe sevkedilmiştir.
Türk Silahlı Kuvvetlerinden re'sen emekli edilen davacının, bu işlemin iptali ve statü dışında geçen sürelere ait özlük haklarının yasal faizi ile birlikte ödenmesi istemiyle açtığı davanın reddi yolunda (kapatılan) Askeri Yüksek İdare Mahkemesi ... Dairesince verilen ... gün ve E:..., K:... sayılı kararın kesinleşmesi üzerine, bu kararın yargılamanın yenilenmesi yoluyla kaldırılarak re'sen emeklilik işleminin iptali ve statü dışında geçen sürelere ait özlük haklarının yasal faizi ile birlikte ödenmesi istemiyle bakılan dava açılmıştır.

İLGİLİ MEVZUAT:
2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanun'una 27/03/2018 günlü, 30373 (2. Mükerrer) sayılı Resmi Gazete'de yayımlanan 7103 sayılı Kanun'un 23. maddesiyle eklenen Geçici 9. maddede, "Bu maddenin yürürlüğe girdiği tarih itibarıyla, kaldırılan Askeri Yüksek İdare Mahkemesinin tarafsız ve bağımsız olmadığı iddiasıyla Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine yaptığı başvuru derdest olanlar, bu tarihten itibaren üç ay içinde ... İdare Mahkemelerinden yargılamanın yenilenmesini isteyebilirler. Bu süre içinde istemde bulunmayanlar, Avrupa İnsan Hakları Mahkemesince münhasıran iç hukuk yollarının tüketilmediği gerekçesiyle verilen kabul edilemezlik kararının kendilerine tebliğinden itibaren üç ay içinde de istemde bulunabilirler. Süresinde istemde bulunulması halinde yargılama yeniden yapılarak karar verilir." hükmüne yer verilmiştir.

HUKUKİ DEĞERLENDİRME:
Yukarıda bahsedilen mevzuatın değerlendirilmesinden; Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine yapılan başvurunun ve neticesinin tebliğinden itibaren süresinde istemde bulunmak şartı ile yargılamanın yenilenmesi isteminin incelenebileceği anlaşılmaktadır.
Dosyanın incelenmesinden; davacının Avrupa İnsan Hakları Mahkemesine ... tarih, ... sayılı dosya ile başvuruda bulunduğu ve karar verildiğinin ileri sürüldüğü görülmektedir.
Bu durumda; anılan başvurunun ve akibetinin araştırılarak sonucuna göre karar verilmesi gerekirken, yargılamanın yenilenmesi işleminin reddine ilişkin İdare Mahkemesi kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddi yolundaki temyize konu Bölge İdare Mahkemesi kararında hukuki isabet bulunmamaktadır.

KARAR SONUCU:
Açıklanan nedenlerle;
1. 2577 sayılı Kanun'un 49. maddesine uygun bulunan davacının temyiz isteminin kabulüne,
2. Yargılamanın yenilenmesi isteminin reddine ilişkin İdare Mahkemesi kararına karşı yapılan istinaf başvurusunun reddi yolundaki temyize konu ... Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesinin ... tarih ve E:..., K:... sayılı kararının BOZULMASINA,
3. Yeniden bir karar verilmek üzere dosyanın, ... Bölge İdare Mahkemesi ... İdari Dava Dairesine gönderilmesine, (karar düzeltme yolu kapalı olmak üzere) 03/07/2019 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Avukat   -   Danıştay Kararları