İdare ve Vergi Mahkemelerinin Konusu Beş Bin Türk Lirasını Geçmeyen Davalarda Verilen Kararları İle İvedi Yargılama Usulüne Ve Merkezî ve Ortak Sınavlara İlişkin Yargılama Usulüne Tabi Davalarda Verilen Kararları Hariç,

Danıştay 13. Daire Başkanlığı 2016/5015 E. , 2016/4321 K.

Danıştay İçtihat Metni
T.C.
D A N I Ş T A Y
ONÜÇÜNCÜ DAİRE
Esas No:2016/5015
Karar No:2016/4321

Temyiz İsteminde Bulunan (Davacı) :
Vekili :
Karşı Taraf (Davalı) :
Vekili :

İstemin Özeti : Davacı şirketin …. İlçesi'nde radyo yayın faaliyetine yeniden başlamasına izin verilmesi talebinin reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan davanın reddine dair …. 2. İdare Mahkemesi'nin … tarihli ve E:…. sayılı kararının temyizen incelenerek bozulması istenilmektedir.
Danıştay Tetkik Hâkimi ...'nın Düşüncesi : Dosyanın, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 45. maddesinin birinci fıkrası uyarınca görevli ve yetkili olan Ankara Bölge İdare Mahkemesi'ne iletilmek üzere …. 2. İdare Mahkemesi'ne gönderilmesi gerektiği düşünülmektedir.

TÜRK MİLLETİ ADINA
Karar veren Danıştay Onüçüncü Dairesince, Tetkik Hâkiminin açıklamaları dinlenildikten ve dosyadaki belgeler 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanunu'nun 14. maddesi uyarınca incelendikten sonra gereği görüşüldü:
2577 sayılı Kanun’un 6545 sayılı Kanun’la değişik 45. maddesinin 1. fıkrasında, idare ve vergi mahkemelerinin kararlarına karşı, başka kanunlarda aksine hüküm bulunsa dahi, mahkemenin bulunduğu yargı çevresindeki bölge idare mahkemesi nezdinde, kararın tebliğinden itibaren otuz gün içinde istinaf yoluna başvurulabileceği, ancak, konusu beş bin Türk lirasını geçmeyen vergi davaları, tam yargı davaları ve idari işlemlere karşı açılan iptal davaları hakkında idare ve vergi mahkemelerince verilen kararların kesin olduğu, bunlara karşı istinaf yoluna başvurulamayacağı, son fıkrasında, ivedi yargılama usulüne tabi olan davalarda istinaf yoluna başvurulamayacağı belirtilmiş, 2577 sayılı Kanun'a 6545 sayılı Kanun'la eklenen 20/A maddesinde, ivedi yargılama usulü uygulanan uyuşmazlıklar hakkında verilen nihaî kararlara karşı temyiz yoluna başvurulabileceği, 20/B maddesinde Milli Eğitim Bakanlığı ile Ölçme, Seçme ve Yerleştirme Merkezi tarafından yapılan merkezî ve ortak sınavlar, bu sınavlara ilişkin iş ve işlemler ile sınav sonuçları hakkında açılan davalara ilişkin yargılama usulünde verilen nihaî kararlara karşı temyiz yoluna başvurulabileceği, Geçici 8. maddesinin 1. fıkrasında, ivedi yargılama usulü hariç olmak üzere bu Kanun'la idari yargıda kanun yollarına ilişkin getirilen hükümlerin, 2576 sayılı Kanun'un, bu Kanun'la değişik 3. maddesine göre kurulan bölge idare mahkemelerinin tüm yurtta göreve başlayacakları tarihten sonra verilen kararlar hakkında uygulanacağı, bu tarihten önce verilmiş kararlar hakkında, kararın verildiği tarihte yürürlükte bulunan kanun yollarına ilişkin hükümlerin uygulanacağı kurala bağlanmış, 07.11.2015 tarihli ve 29525 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Adalet Bakanlığının Bölge Adliye Mahkemeleri ve Bölge İdare Mahkemelerinin Tüm Yurtta Göreve Başlayacakları Tarihe İlişkin Kararı'nda, 2576 sayılı Bölge İdare Mahkemeleri, İdare Mahkemeleri ve Vergi Mahkemelerinin Kuruluşu ve Görevleri Hakkında Kanun'un 6545 sayılı Kanun'la değişik 3. maddesi uyarınca kurulan bölge idare mahkemelerinin 20.07.2016 tarihinde tüm yurtta göreve başlayacağı belirtilmiştir.

Bu düzenlemelere göre, idare ve vergi mahkemelerinin konusu beş bin Türk lirasını geçmeyen davalarda verilen kararları ile ivedi yargılama usulüne ve merkezî ve ortak sınavlara ilişkin yargılama usulüne tabi davalarda verilen kararları hariç, 2576 sayılı Kanun'un 6545 sayılı Kanun'la değişik 3. maddesi uyarınca kurulan bölge idare mahkemelerinin tüm yurtta göreve başladıkları 20.07.2016 tarihinden sonra verilen nihai kararlarına karşı istinaf yoluna başvurulabilecektir.

Davacı şirketin ….. İlçesi'nde radyo yayın faaliyetine yeniden başlamasına izin verilmesi talebinin reddine ilişkin işlemin iptali istemiyle açılan ve yukarıdaki paragrafta belirtilen istisnalar arasında bulunmayan davada 20.07.2016 tarihinden sonra verilen nihai karara karşı istinaf yoluna başvurulabileceği kuşkusuzdur.

Açıklanan nedenle, istemin GÖREV YÖNÜNDEN REDDİNE, dosyanın istinaf incelemesi yapma konusunda görevli ve yetkili …. Bölge İdare Mahkemesine iletilmek üzere … 2. İdare Mahkemesine gönderilmesine, 22.12.2016 tarihinde oybirliğiyle karar verildi.

Avukat   -   Danıştay Kararları