Miras Hukuku, Resmi Vasiyetname, Memurun Görevi, Tanıkların Çağrılması, El Ürünü İmza, Medeni Kanun Madde 532:

Ölüme bağlı tasarruflar miras sözleşmesi veya vasiyetname ile yapılabilmektedir. Vasiyetname resmi, el yazılı ve sözlü olmak üzere üç çeşit vasiyetname şekli karşımıza çıkmaktadır.
Medeni Kanun’un “Genel olarak” kenar başlıklı 531. maddesi şöyledir:
“Vasiyet, resmî şekilde veya mirasbırakanın el yazısı ile ya da sözlü olarak yapılabilir.”
Uygulamada vasiyetnameler genellikle resmi şekilde yapılmakta olup nadiren el yazılı ve sözlü vasiyetname de yapılabilmektedir.
Medeni Kanun’un “Resmî vasiyetname düzenlenmesi” kenar başlıklı 532. maddesi şöyledir.
“Resmî vasiyetname, iki tanığın katılmasıyla resmî memur tarafından düzenlenir.
Resmî memur, sulh hâkimi, noter veya kanunla kendisine bu yetki verilmiş diğer bir görevli olabilir.”
Vasiyetname tanzim etmek isteyen kişinin okuma ve yazması varsa vasiyetname tanzim şeklini belirlemede serbesttirler.
Resmi vasiyetnamenin nasıl tanzim olunacağı ve kimler tarafından bunun tanzim edilebileceğini kanun koyucu ayrıntılı bir şekilde düzenlemiştir. Yurtdışında ki elçiliklerde miras sözleşmesi ve vasiyetname hazırlanabileceği gibi istisnai durumlarda mahkeme kalemlerin baş katipleri de bu işlemi yapabilirler.
Noterler tarafından hazırlanmış miras sözleşmesi veya vasiyetnamelerin medeni hukukta ki şekil kurallarına uyması yeterli olup kendi kanunda ki bazı şekil şartlarına uymamış olması vasiyetnameyi geçersiz kılmaz.
Vasiyetname tanzim etmek isteyen kişi arzularını yazılı veya sözlü olarak karşısındaki memura iletmesi gerekir.
Medeni Kanun’un “Memurun işlevi” kenar başlıklı 533. maddesi şöyledir:
“Mirasbırakan, arzularını resmî memura bildirir. Bunun üzerine memur, vasiyetnameyi yazar veya yazdırır ve okuması için mirasbırakana verir.
Vasiyetname, mirasbırakan tarafından okunup imzalanır.
Memur, vasiyetnameyi tarih koyarak imzalar.”
Memur uygulamada daha çok noter mirasbırakanın arzularını yazıya döküp okuması için mirasbırakana verdikten sonra mirasbırakan vasiyetnameyi okuyup ve imzalar. Memur vasiyetnameye tarih koyarak imzalar.
Medeni Kanun’un “Tanıkların katılması” kenar başlıklı 534. Maddesi şöyledir:
Vasiyetnameye tarih ve imza konulduktan hemen sonra mirasbırakan, vasiyetnameyi okuduğunu, bunun son arzularını içerdiğini memurun huzurunda iki tanığa beyan eder.
Tanıklar, bu beyanın kendi önlerinde yapıldığını ve mirasbırakanı tasarrufa ehil gördüklerini vasiyetnameye yazarak veya yazdırarak altını imzalarlar.”
Burada vasiyetnamenin içeriğini tanıklara okuma zorunluluğu bulunmamaktadır. Vasiyetname hazırlayan kişinin vasiyetname ilişkin beyanlarına tanıklık etmek amacıyla orada bulunur ve duyduklarını vasiyetnamenin altına yazarak imzalarlar. Vasiyetnamede ki bütün imzalar el ürünü olma zorunluluğu bulunmaktadır.
Bazen vasiyetname

Medeni Kanun’un “Mirasbırakan tarafından okunmaksızın ve imzalanmaksızın düzenleme” kenar başlıklı 535. maddesi şöyledir:
“Mirasbırakan vasiyetnameyi bizzat okuyamaz veya imzalayamazsa, memur vasiyetnameyi iki tanığın önünde ona okur ve bunun üzerine mirasbırakan vasiyetnamenin son arzularını içerdiğini beyan eder.
Bu durumda tanıklar, hem mirasbırakanın beyanının kendi önlerinde yapıldığını ve onu tasarrufa ehil gördüklerini; hem vasiyetnamenin kendi önlerinde memur tarafından mirasbırakana okunduğunu ve onun vasiyetnamenin son arzularını içerdiğini beyan ettiğini vasiyetnameye yazarak veya yazdırarak altını imzalarlar”

Avukat   -   Makaleler