Ölümlü Trafik Kazalarında Destekten Yoksun Kalma Tazminatı Nedir ve Hak Sahipleri Kimlerdir?

Ölümlü Trafik Kazalarında Destekten Yoksun Kalma Tazminatı Nedir:

Karayolları Trafik Kanununun 85/1 maddesine göre; bir motorlu aracın işletilmesi bir kimsenin ölümüne veya yaralanmasına yahut bir şeyin zarara uğramasına sebep olursa, motorlu aracın aracın işleteni sorumlu olur.
KTK 91 maddesine göre; İşletenlerin, bu Kanunun 85 inci maddesinin birinci fıkrasına göre olan sorumluluklarının karşılanmasını sağlamak üzere mali sorumluluk sigortası yaptırmaları zorunludur.
Yani karayolunda işletilme halinde olan motorlu aracın yaptığı gerek tek taraflı gerekse çok taraflı kazadan dolayı 3. Şahısların ölümü, yaralanması ya da bir eşyasının zarara uğraması halinde aracın işleteni (Araç maliki veya malik sayılanlar) bu zararlardan sorumludur.
Kazadan dolayı 3. Şahsın ölmesi halinde, ölenin desteğinden yoksun kalan kişiler ölüm nedeniyle uğradıkları zararları araç işleteni ve sigorta şirketinden talep edebilir. Buna destekten yoksun kalma tazminatı denir.
Destekten yoksun kalma tazminatını, geride kalan eş, çocuk, ann-baba ve koşulları varsa kardeşler isteyebilir.
Eş ile anne ve baba gelirlerinin olup olmadığı, ölenin yaşarken fiilen destek olup olmadığına bakılmaksızın destekten yoksun kalma tazminatı talep edebilirler. Ölen çocuk ise büyüdüğünde farazi destek olacağı kabul edilerek hesaplama yapılır. Bu hesaplamada çocuğun reşit olana kadarki bakım-eğitim giderleri tazminattan mahsup edilir.
Kardeşler yönünden ise; ölüm olayının gerçekleşmesinden önce ölen kişi kardeşlerine düzenli ve sürekli olarak destek oluyorsa, bu durumda ölüm sebebiyle destekten yoksun kalan kardeşler destekten yoksun kalma tazminatı talep edebilirler. Arızi yani ara sıra yapılan yardımlar bu kapsamda değerlendirilemez. Bu şartlar mevcut ise İmam nikâhlı eş de destekten yoksun kalma tazminatı talep edebilir.

Destekten Yoksun Kalma Tazminatı Araç İşleteni ile birlikte Sigorta Şirketinden de İstenebilinir mi?
Özellikle ölümlü trafik kazalarında ölen kişinin desteğinden mahrum kalan kişilerin mağdur olmaması için trafiğe çıkacak araçların mutlaka Zorunlu Mali Sorumluluk Sigortası (ZMSS) yaptırılması zorunludur. Bu durumda sigorta poliçesini tanzim eden sigorta şirketi araç işleteni ile birlikte meydana gelen zararı ödemek zorundadır. Ancak sigorta şirketinin sorumluluğu her yıl idare tarafından belirlenen limit ile sınırlıdır.
Sigorta Şirketinin Destekten Yoksun Kalma Tazminatı İçin Sorumluluğu Ne Kadardır?
Zorunlu Mali Mesuliyet Sigortalarının sorumluluk miktarı her yer belirlenir.
Örneğin 2023 yılı limitleri şöyledir;
Araç Başına Maddi Giderler 120.000
Kaza Başına Maddi Giderler 240.000
Kişi Başına Sağlık Giderleri 1.200.000
Kaza Başına Sağlık Giderleri 6.000.000
Kişi Başına Sakatlanma ve Ölüm 1.200.000
Kaza Başına Sakatlanma ve Ölüm 6.000.000 TL
Poliçede belirtilen limit değil kaza tarihindeki limit geçerlidir.

Destekten Yoksun Kalma Tazminatı Hesaplanırken Ölenin Hangi Geliri Dikkate Alınır:
Tazminat hesaplanması için öncelikle ölen şahsın gelirinin belgeler ile ispatlanması gerekir. Ölenin geliri belgeler ile ispatlanamıyorsa karar tarihindeki asgari ücret esas alınarak hesaplama yapılır.